Korean Air Lines odebrały w ostatnich dniach grudnia ub.r. pierwsze dwa airbusy A350-900. Pierwszy z nich pojawił się na lotnisku w Pusan 28 grudnia, a kolejny 31 grudnia. Tym samym koreańskie linie dołączyły do użytkowników odrzutowców z rodziny A350.
Najnowsze i pierwsze dwa odebrane airbusy A350-900 dla Koreana, to maszyny o numerach seryjnych MSN 681 i MSN 689 oraz kolejno rejestracjach HL8597 i HL8598 wyprodukowane w zakładach Airbusa w Tuluzie. Oba samoloty są napędzane silnikami Rolls Royce Trent XWB (XWB-84). Pierwotnie maszyny były przygotowywane do dostawy dla linii Asiana Airlines, jednak ta ze względu na proces łączenia się Koreanem, linia nie odebrała tych samolotów. Dlatego dostarczone maszyny nie posiadają jeszcze barw Korean Air, a według zapowiedzi otrzymają je w ciągu najbliższych kilku tygodni.
Dostawy nowych samolotów, to pokłosie tegorocznego
zamówienia 33 maszyn z rodziny A350. Zakup został podzielony na sześć A350-900 oraz 27 większych A350-1000. Dostawy nowych airbusów zaplanowane są na lata 2025-2031. A350 mają zabierać na pokład 311 pasażerów, tyle samo co Asiana, w trzyklasowej konfiguracji pokładu: 28 w klasie biznes (1-2-1), 36 w klasie premium (2-3-2) oraz 247 w klasie ekonomicznej (3-3-3). Na pokładzie na pasażerów czekać będzie nowoczesny wystrój kabiny Airspace by Airbus, Wi-Fi oraz najnowszy system rozrywki pokładowej (IFE) firmy Panasonic z ekranami 4K.
- Wyjątkowy zasięg, oszczędność paliwa i komfort podróży pasażerów sprawiają, że A350 doskonale pasuje do naszej globalnej siatki połączeń. Jesteśmy pewni, że wprowadzenie A350 do naszej floty zwiększy efektywność operacyjną i zostanie świetnie przyjęte przez podróżujących z nami pasażerów – mówił w marcu ub.r. Jason Yoo, dyrektor ds. operacyjnych i bezpieczeństwa oraz wiceprezes w Korean Air.
Zakup ekologicznych A350 jest nie tylko zgodny z wysiłkami linii na rzecz zrównoważonego rozwoju, ale jest również postrzegany jako przygotowanie do
integracji z linią Asiana Airlines. Tu warto dodać, że linie Asiana posiadają już w swojej flocie 15 airbusów A350-900.
Flota KoreanaFlota Korean Air Lines składa się obecnie ze 159 samolotów: 10 airbusów A220-300, 15 A321neo, 19 A330-300, siedmiu A380, 18 boeingów z rodziny B737NG, pięciu B737 MAX 8, czterech B747-400F, siedmiu B747-8F, siedmiu B747-8I, pięciu B777-200, czterech B777-300, 25 B777-300ER, jednego B787-8 , 13 B787-9 oraz pięciu 787-10 Dreamliner.
Korean oczekuje na dostawę 152 samolotów: 35 airbusów A321neo, czterech A350-900, 27 A350-1000, 25 boeingów B737 MAX 8,
20 B777-9X, sześciu B787-9 oraz 35 B787-10 Dreamliner.
Airbusy A350Samolot jest najnowszą konstrukcją Airbusa, która głównie zastępuje stare A340 oraz B777-200. Rodzina samolotów A350 składa się dwóch wersji pasażerskich: A350-900 i A350-1000, a w 2022 r. dołączyła do nich także wersja cargo A350F. Do końca listopada 2024 r. rodzina A350 zebrała zamówienia na 1345 samolotów A350: 988 A350-900, 302 A350-1000 oraz 55 maszyn A350F. Do 1 grudnia br. francuski producent dostarczył 628 maszyny 42 liniom lotniczym: 538 A350-900 oraz 90 A350-1000.
Najwięksi użytkownicy A350 to linie: Singapore Airlines (64), Qatar Airways (58) oraz Cathay Pacific (48). Natomiast najwięksi klienci programu A350, to linie Turkish Airlines (110), Air France (92) oraz Delta Air Lines (84). W ostatnich dniach grudnia minęło już
10 lat kiedy airbus A350 XWB został oficjalnie odebrany przez pierwszą linię lotniczą.